Zmiany w systemie oświaty
obniżenie wieku szkolnego, protesty rodziców, sprzeczne opinie psychologów i pedagogów – wszystko to wprowadza niepokój i zamęt w życiu rodzica, który z przerażeniem patrzy na swojego sześciolatka.
Obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich stopniowo przesuwano i modyfikowano.
W roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014 to rodzice decydowali o tym czy ich 6-letnie dziecko rozpoczynało naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej, czy też kontynuowało wychowanie przedszkolne. Ten okres zwany okresem przejściowy dotyczył dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007.
14 listopada 2013 r. weszła w życie tzw. ustawa sześciolatkowa, zgodnie z którą od 1 września 2014 r.:
- klasy pierwsze będą liczyły do 25 uczniów;
- obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie (rocznik 2007) oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie 1 stycznia – 30 czerwca 2008 r.;
- spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców);
Od 1 września 2015 r.:
- obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca – 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).
Zatem rok szkolny 2015/2016 to ostatni rok „mieszany” w którym oprócz wszystkich sześciolatków (cały rocznik 2009) naukę w klasie pierwszej podejmą niektóre siedmiolatki urodzone w roku 2008 (od 1 lipca do 31 grudnia).
Co z tego wynika? Rok szkolny 2016/2017 będzie pierwszym rokiem szkolnym gdzie w pierwszych klasach będą uczyły się już tylko dzieci sześcioletnie.
Zatroskanym rodzicom przyszłych sześciolatków może nasunąć się pytanie: Czy mój sześciolatek poradzi sobie w szkole? Co każde dziecko kończące przedszkole powinno wiedzieć i potrafić?
Oto lista umiejętności dziecka kończącego przedszkole:
Społeczne
- rozumie to, co mówią do niego dzieci i dorośli oraz wie, czego od niego oczekują,
- współdziała z rówieśnikami i dorosłymi w zabawach i sytuacjach zadaniowych,
- rozumie reguły i stara się do nich stosować (np. czeka na swoją kolej, jeśli chce coś po- wiedzieć),
- radzi sobie w typowych dla wieku sytuacjach życiowych,
- umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania.
Samoobsługowe
- samodzielnie ubiera się i rozbiera,
- potrafi skorzystać z toalety,
- potrafi samodzielnie zjeść posiłek,
- dba o swoje rzeczy.
Komunikacyjne
- wypowiada się na różne tematy w sposób zrozumiały dla dzieci i dorosłych,
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie,
- stara się słuchać innych i pyta o sprawy, które są dla niego ważne lub niezrozumiałe.
Fizyczne
- jest sprawne fizycznie stosownie do swoich możliwości (np. biega, uczestniczy w grach zespołowych, chętnie gra w piłkę lub tańczy),
- dba o swoje zdrowie (np. zaczyna dostrzegać związek pomiędzy właściwym odżywianiem się a zdrowiem).
Matematyczne
- interesuje się liczeniem i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
- dodaje i odejmuje na palcach,
- porównuje liczebność zbiorów, czyli określa, który zbiór jest większy, a który mniejszy,
- posługuje się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, drugi, trzeci itd.),
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- określa położenie przedmiotów (np. miś siedzi na krześle, kot siedzi pod stołem),
- rozróżnia pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące.
Ponadto w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania dziecko
- określa kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
- rozpoznaje i zapamiętuje przedmioty na obrazkach,
- rysuje, maluje, wycina, lepi z plasteliny, prawidłowo trzyma kredkę i umiejętnie posługuje się nożyczkami,
- interesuje się czytaniem i pisaniem (np. słucha opowiadań, baśni, rozmawia o nich),
- układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w krótkich słowach.