Skip to main content

Odkąd pamiętam osoba nauczyciela kojarzyła mi się z mądrością. W miarę upływu szkolnych lat spotykałam na swojej drodze wielu pedagogów, zarówno tych wspaniałych z powołania, jak i tych którzy swoimi wypowiedziami, swoim zachowaniem skutecznie demonstrowali, że słowa mądrość i nauczyciel nie zawsze bezwzględnie sobie towarzyszą.

Wszyscy miewamy chwile, gdy przytłoczeni nadmiarem obowiązków, zmęczeni, staramy się przypomnieć sobie dlaczego wybraliśmy ten zawód. Istnieją rzeczy, których niezależnie od nastroju, sytuacji domowej, nauczyciel nigdy nie powinien mówić. Mało tego, że jest to szkodliwe dla naszych wychowanków, to dodatkowo zmniejsza nasz autorytet i tworzy bariery, których być nie powinno.

Jako pedagodzy mamy dużą siłę oddziaływania czy tego chcemy czy nie. Mówiąc poniższe rzeczy z całą pewnością nie przyczyniasz się do budowania pozytywnego obrazu współczesnego pedagoga, a wręcz przeciwnie.

„Nie dbam o to, czy uczniowie mnie lubią”.

Będąc nauczycielem powinieneś przykładać do tego dużą wagę i dbać o to, by uczniowie lubili cię.  Bycie dobrym nauczycielem to często wielokrotnie więcej niż samo nauczanie, to chociażby budowanie relacji z uczniami. Jeśli uczniowie cię nie lubią, to bądź pewien że nie będą w stanie tobie zaufać, a to ty powinieneś być tą osobą z którą mogą porozmawiać, do której mogą przyjść by zostać wysłuchanym. Jeśli zawodzisz na tym polu, to z całą pewnością zawiedziesz także  jako nauczyciel przedmiotu. Jeśli uczniowie szczerze lubią nauczyciela, to po pierwsze jego praca jest dla niego przyjemniejsza, a i oni sami są w stanie osiągnąć więcej. Ustanowienie dobrych stosunków z uczniami niewątpliwie prowadzi do wspólnego sukcesu.

„Nigdy nie będziesz w stanie tego zrobić”.

Nauczyciele powinni zawsze zachęcać uczniów, a nie odwrotnie. Żaden nauczyciel nie powinien niszczyć uczniowskich marzeń. Twoją rolą jako pedagoga nie jest przewidywanie przyszłości dziecka na podstawie jego wyników, ale otwieranie mu drzwi do niej. Jeśli mówisz uczniowi, że nie jest w stanie czegoś osiągnąć, ustanawiasz tym samym barierę, którą on może właśnie stara się  przezwyciężyć. Pamiętaj o twoim wpływie. Pokazuj raczej swoim uczniom ścieżkę sukcesu, zamiast mówić im że nigdy tam nie dotrą, nawet jeśli szanse na to wydają ci się mało prawdopodobne.

„Jesteś po prostu leniwy”.

Jeśli uczniowie słyszą cały czas komunikat, że są leniwi to prędzej czy później słowa te się  w nich zakorzenią i szybko staną się częścią tego jacy rzeczywiście są. Wielu uczniom przykleja się etykietę „leniwy”, kiedy bardzo często powodem tego że wkładają w coś mniej wysiłku jest coś głębszego. Zamiast wypowiadać osądy powinniśmy raczej poznać ucznia i określić źródło takiego zachowania, braku motywacji. Jeśli to zostanie zdefiniowane, wtedy nauczyciele mogą pomóc uczniowi przezwyciężyć problem.

„To głupie pytanie”.

Nauczyciele zawsze powinni chętnie udzielać odpowiedzi uczniom na pytania dotyczące omawianych zagadnień. Uczniowie z drugiej strony powinni czuć się komfortowo zadając pytanie, bez obaw, że narażą się na śmieszność. Kiedy nauczyciel odmawia udzielenia odpowiedzi, ignoruje, niezbyt uprzejmie ripostuje, zniechęca tym samym całą klasę i sprawia że uczeń następnym razem nigdy się nie odezwie. Pytania są ważne, gdyż są częścią procesu nauczania i dostarczają nauczycielowi bezpośredniej informacji zwrotnej, czy uczniowie zrozumieli właściwie materiał czy nie. Nie ma zatem głupich pytań.

„Dopiero o tym mówiłem. Powinieneś był słuchać”.

Nie ma dwóch takich samych uczniów. Wszyscy przetwarzają informacje inaczej. Naszym zadaniem jest sprawić, by każdy uczeń zrozumiał materiał. Niektórzy uczniowie mogą wymagać więcej wyjaśnień niż inni. Nowe rzeczy mogą być szczególnie trudne i wymagać czasu, a nawet kilku kolejnych powtórek by dojść do pełnego zrozumienia. Jest to także doskonała okazja, bo być może więcej uczniów potrzebuje powtórnego wyjaśnienia, nawet jeśli tylko jeden odważy się zapytać o to głośno.

Jako nauczyciele powinniśmy ważyć słowa, bo one mają moc. Mają moc by budować, zachęcać, dodawać skrzydeł, jak również by niszczyć, demotywować. Nasze słowa kierowane do uczniów powinny zawsze być starannie dobrane, a nasze działanie powinno być profesjonalne pod każdym względem. Powodzenia Pedagodzy 🙂